KANON . HISTORY OF: ART . ARCHITECTURE . PAINTING . SCULPTURE . FURNITURE . DESIGN . CLOTHING . GARDENS . MUSIC . PHOTOGRAPHY . ICONOGRAPHY . MYTHOLOGY . PHILOSOPHY . LIBRARY . @
CHAPTER: INTRODUCTION , PREHISTORY & ANTUQUITY , MIDDLE AGES , RENAISSANCE , BAROQUE , REGENCY , ROCOCO , CLASSICISM , EMPIRE , RESTAURATION , HISTORICISM , COLONIALISM
RUSKIN-AESTHETTICISM-ARTS & CRAFTS , ART NOUVEAU , ART-DECO , MODERNISM , UTILITY FURNITURE , SCANDINAVIA , POSTMODERNISM , ITALIAN STYLE , TRANSITIONAL STYLE
 
 
INTRODUCTION
 
ON THIS PAGE: TERMINOLOGIA . STYLE W MEBLARSTWIE . CHRONOLOGIA . EPOKI "DREWNIANE" . RODZAJE MEBLI
 

Ludzie wcześniej potrzebowali budynków niż mebli i dlatego historia meblarstwa jest krótsza niż historia architektury, ale za to trochę bardziej pogmatwana. Nie dlatego jednak, żeby była bardziej skomplikowana, bo jest ona tak samo złożona i tak samo prosta, jak historie wszystkich sztuk użytkowych, ale dlatego, że - jeśli chce się ją trochę lepiej poznać - trzeba się trochę orientować w historii kilku narodów. Trzeba, bo w terminologii historyczno-meblarskiej jest wiele odniesień albo do władców rządzących w poszczególnych krajach i epokach, albo do historii ludzi wędrujących między kontynentami i przenoszących ze sobą tradycje, które w nowych ojczyznach często okazywały się trwalsze niż w starych. Ponieważ temat jest pasjonujący, bardzo szybko nabywa się biegłości w kojarzeniu empiru z Regencją i stylem federalnym i odróżnianiu Chippendale'a od Hepplewhithe'a i Sheratona.
Powiązanie stylów w meblarstwie (które w większości pokrywają się ze znanymi stylami w historii całej sztuki) z monarchami, projektantami albo migrantami ułatwi zamieszczona niżej tablica chronologiczna.

 

TERMINOLOGIA

Terminologia historyczno-meblarska obejmuje cztery tematy: style meblarskie, rodzaje mebli, elementy i konstrukcję mebli oraz techniki wykończeniowe i zdobnicze. O ile nazewnictwo stylów - różne w zależności od języka i kultury - można uporządkować i opanować dość łatwo, to w języku polskim nie ma nazw wielu rodzajów mebli. Bierze się to prawdopodobnie z faktu, że w epokach historycznych, w których nowe rodzaje mebli powstawały, Polacy, których stać było na ich kupienie mówili i pisali w językach obcych (np. w Puławach mówiono po francusku), a potem nie było już na własne nazewnictwo zapotrzebowania.
Tego problemu nie da się rozwiązać w prosty sposób, dlatego w naszej historii dość często używane są nazwy obcojęzyczne. Jeśli ktoś zna właściwy zamiennik - proszę o sugestie.
Odrębnym problemem jest nazewnictwo stylów meblarskich.

 

JEDEN STYL - RÓŻNE NAZWY, JEDNA NAZWA - RÓŻNE STYLE

Europa wschodnia nie była kolebką głównych stylów artystycznych, chociaż powstawały tu ich ciekawe odmiany regionalne. Gotyk w Polsce wprowadzili średniowieczni zakonnicy, renesans artyści włoscy sprowadzani przez Zygmunta Starego i Bonę Sforza, budowle barokowe projektowali Holender Tylman z Gameren czy mocno już spolonizowani Włosi (jak np. Augustyn Locci), którzy również, wespół z artystami saskimi określili kształt polskiego rokoka i klasycyzmu. Ponieważ jednak historia sztuki we współczesnym rozumieniu pojawiła się w nauce polskiej dopiero w drugiej połowie XIX wieku, kiedy najsilniejsze były i emocjonalne i kulturalne związki Polski z Francją, do dzisiejszego dnia w dziedzinie tej dominuje francuski punkt widzenia.
Wpływy francuskie w Polsce nabrały szczególnego znaczenia po ślubie Jana III Sobieskiego z Francuzką Marią Kazimierą (1665 r.), a więc w czasach, gdy realną władzę miał już Ludwik XIV, pilnie budujący nie tylko militarną, ale i kulturalną pozycję Francji jako hegemona Europy. Wkrótce francuski stał się językiem polskich dworów (nawet w zaścianku), co sprzyjało importowi francuskiej literatury przedmiotu i utrwalaniu frankocentrycznego spojrzenia na dzieje sztuki. W tej wizji, po niewątpliwie włoskim renesansie, ośrodkiem tworzącym nowe style w sztuce stała się Francja i z tego źródła wywodzi się obowiązujące u nas nazewnictwo stylów rozwijających się w Europie aż do czasów niemieckiego Bauhausu i amerykańskiej art-deco (bo o fenomenalnej polskiej art-deco i tak nikt nie pamięta).
Tymczasem każda z konkurujących w czasach nowożytnych monarchii na swój sposób interpretowała dorobek francuskiego i angielskiego gotyku, każda zapożyczała wiele z włoskiego renesansu i baroku i w każdej powstawały style mające wprawdzie wiele cech wspólnych, ale równie wiele cech je odróżniających. I każda swój własny styl nazywała inaczej. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ w długim procesie kształtowania się europejskich narodów (a potem narodu amerykańskiego) istotnym czynnikiem było podkreślanie odrębnych cech identyfikujących wspólnotę kultury.
Niniejsze uwagi nie mają na celu rewizję utrwalonego nazewnictwa stylów, a jedynie podkreślenie, że np. terminologia anglojęzyczna (odnosząca się do meblarstwa angielskiego i amerykańskiego) jest równie uzasadniona jak terminologia francuska, a w wielu przypadkach jest ona nieodzowna dla trafnego wyodrębnienia stylów, jakie we wzornictwie francuskim albo nie pojawiły się wcale, albo miały znaczenie marginalne. Ten aspekt ma decydujące znaczenie przede wszystkim dla historii meblarstwa współczesnego, rozpoczynającego swoją historię od angielskiego ruchu Arts&Crafts, ale korzeniami sięgającego do wzorów stworzonych przez amerykańskie meblarstwo regionalne (nie mylić z amerykańskimi stylami kolonialnymi).

 

GŁÓWNE STYLE HISTORYCZNE I NAZWY MIEJSCOWE

Nazewnictwo wczesnych stylów meblarskich wywodzi się z nazewnictwa stylów architektonicznych oraz od panujących dynastii i monarchów.
Gotyk we Francji określa się jako gotyk klasyczny (classique), gotyk promienisty (rayonnant) i późny gotyk płomienisty (flamboyant) - kończy się on za rządów Ludwika XII. W Anglii mówi się o gotyku staroangielskim (early gothic), gotyku dekoracyjnym (decorated gothic) i gotyku wertykalnym (perpendicular gothic), a w odniesieniu do meblarstwa angielskiego używa się określenia styl Tudorów - kończy sią on za rządów Marii I (w Niemczech jedną o odmian gotyku architektonicznego był gotyk ceglany).

Renesans we Francji określa się po prostu jako renesans (renaissance), rozpoczyna się on za czasów Franciszka I i trwa (z fazą manierystyczną) do czasów Ludwika XIII, w Anglii wczesny renesans to styl elżbietański (elizabethan style) po którym następuje późny renesans czyli styl jakubiański (jacobean style) trwający aż do czasów Commonwelthu Olivera Cromwella.

Barok we Francji rozpoczyna się już w epoce Ludwika XIII, ale dojrzałość osiąga za czasów jego następcy i od niego bierze nazwę stylu Ludwika XIV. W Anglii barok trwa od Wielkiego Pożaru Londynu w 1666 r. do traktatu w Utrechcie 1713 r., ale w meblarstwie mówi się o stylu Williama i Marii (William & Mary style) związanym z rządami w Anglii holenderskiego Wilhelma Orańskiego.

Okres przejściowy od baroku do rokoka we Francji nazywa się - od regenta Filipa Orleańskiego - francuską regencją (régence). Nie należy jej mylić z późniejszą o sto lat regencją angielską (regency), która była odpowiednikiem francuskiego empire.

Rokoko we Francji rozpoczyna się już w okresie regencji Filipa Orleańskiego, ale dojrzewa za następcy Ludwika XIV i nazywa się stylem Ludwika XV. W Anglii rokoko nazywane jest stylem królowej Anny (Queen Anne style), a jego zwieńczeniem jest styl Chippendale (twórczość Thomasa Chippendale obejmuje fazy rokokową, neogotycką, chińską i klasycystyczną, ale jego nazwisko stało się synonimem angielskiego rokoka). W Austrii rokoko określa się jako styl terezjański od rządzącej cesarzowej Marii Teresy.

Klasycyzm we Francji nazywany jest stylem Ludwika XVI. W meblarstwie angielskim klasycyzm określa się jako styl angielskiej regencji (regency) i miał on trzy fazy: styl Adamów, styl Hepplewhite'a i styl Sheratona. Styl regencji trwał więc znacznie dłużej niż sama regencja późniejszego Jerzego IV. W Austrii klasycyzm określa się jako styl józefiński (od cesarza Józefa II).

We Francji styl empire był przygotowany przez styl dyrektoriatu. W Anglii stylowi dyrektoriatu odpowiada styl Sheratona, a odpowiednikiem empiru jest nieco późniejszy styl Thomasa Hope. W Stanach Zjednoczonych odpowiednikiem empiru był amerykański empire (american empire) zaliczany do stylu federalnego (federal style). W Niemczech i Austrii odpowiednikiem późnego klasycyzmu był biedermeier.

Specyfika amerykańskiej historii powoduje, że style uprawiane do początków osadnictwa do ogłoszenia niepodległości 13 kolonii w 1774 r. nazywane są stylami kolonialnymi (colonial style), a rozwijające sie po tej dacie stylami federalnymi (feredal style). Oznacza to, że do stylu kolonialnego zalicza się meblarstwo renesansowe (Pilgrim style, Jacobean), barokowe (William & Mary) i rokokowe (Queen Anne i Chippendale), a do stylu federalnego klasycyzm (Adam, Hepplewhite, Sheraton) i amerykański empire.

Po restauracji monarchii we Francji zapanował styl Ludwika Filipa, któremu w Anglii odpowiada krótko trwający styl Williama IV. W obudwu stylach pojawiły się elementy historyzmów charakterystycznych dla następnej epoki.

Francuski styl Napoleona III zwany również drugim cesarstwem (second empire) i angielska epoka wiktoriańska to czasy kolejnych historyzmów związanych z tzw. akademizmem. W języku polskim i francuskim historyzmy te nazywają się neo-stylami (neo-rooanizm, neo-gotyk, neo-renesans itd.). W Anglii i USA mówi się o odrodzeniu stylu (revival), np. gothic revival, rococo revival itd. W języku angielskim pojęcie revival ma szersze znaczenie i obejmuje również nasze popularne określenie "retro"
Najważniejszym aspektem wczesnej epoki wiktoriańskiej było wystąpienie Johna Ruskina i jego apologia gotyku. W późnej epoce wiktoriańskiej (po 1860), w wyniku przemian społeczno-obyczajowych i kontaktów ze sztuka japońską pojawiły się nowe kierunki - estetyzm (w meblarstwie zwany art furniture), ruch Arts & Crafts Williama Morrisa i Glasgow style. Odrębne miejsce zajmuje spokrewniony zarówno z estetyzmem jak i ruchem Arts & Crafts styl Charlesa Eastlake'a (Eastlake style).

Specyficzną odmianą akademizmu ahistorycznego była tzw. nowa sztuka zwana po polsku secesją, we Francji art nouveau, w Anglii Glasgow style/modern style, w Niemczech Judendstil, we Włoszech stile florale, w Austrii Sezession.

Z ruchu Arts & Crafts i angielskiej Glagow school wywodzi się wiedeńska art-deco, amerykański ruch Arts & Crafts (american craftsman), amerykański styl misyjny (mission style) oraz niemiecka art-deco okresu Werkbundu i wczesnego stylu Bauhausu.

Rewolucyjne zmiany przygotował abstrakcjonizm rosyjskiej awangardy i holenderskiej grupy De Stijl. Z niego wywodzi się klasyczny modernizm, którego odmianą niemiecką był styl Bauhausu, a francuską styl Esprit Nouveau Le Corbusiera.

Pojęcie styl skandynawski (scandinavian design, danish design) początkowo nie obejmowały meblarstwa, ale przede wszystkim szkło, ceramikę i drobny sprzęt użytkowy. Pełnego znaczenia nabrało w połowie XX wieku po wystąpieniu grupy projektantów duńskich, a szczególnie po objazdowej wystawie prezentującej wzornictwo skandynawskie w Stanach Zjednoczonych w latach 1954-57.

Z wzornictwem skandynawskim związane jest słabo zdefiniowane pojęcie wzornictwa lub stylu organicznego (organic design), kojarzonego z użyciem materiałów formowanych i "organicznymi", opływowymi liniami. Jego początki sięgają prac Alvara Aalto i Geralda Summersa, a termin wywodzi się od nazwy konkursu "Organic design in home furnishings" rozpisanego w 1940 r. przez Museum of Modern Art, w którym zwyciężył projekt formowanego krzesła spółki Eames/Saarinen.

Określenia stylów pojawiających się w końcu XX wieku nie są precyzyjne z uwagi na brak dystansu czasowego. Elementy kontekstualnego postmodernizmu były obecne już w stylu pop-art. W krótkim czasie całkowitemu odwróceniu uległo znaczenie pojęcia minimalizm, które pierwotnie oznaczało skrajną prostotę i surowość formalną (znowu wpływy japońskie) oraz stosowanie tanich, powszechnie dostępnych materiałów (cheep furniture Donalda Judda), a obecnie kojarzone jest z meblami wykonanymi z chromu, szkła i naturalnych fornirów, zaprojektowanymi w stylu Farnsworth House Miesa van der Rohe, horrendalnie drogimi i stanowiącymi bardziej symbol statusu niż przedmiot użytkowy.

Obecnie panujących trendów również nie da się zdefiniować precyzyjnie, co wynika z synkretycznego ducha epoki. Pojęcie o nich dają stanowiące przegląd bieżącego wzornictwa wystawy organizowane przez muzea i galerie sztuki użytkowej (m.in. Museum of Modern Art), jak np. wystawa w Carleton College Art Gallery pn. Functional Sculpture (2008 r.). Katalogi takich wystaw oraz prezentacje w licznych pismach branżowych odgrywają dokładnie taką samą rolę, jaką odgrywały słynne wzorniki Chippendale'a, Sheratona czy Eastlake'a - są inspiracją dla mniej twórczych projektantów i producentów i kształtują gust publiczności. Nie wiadomo, który ze współczesnych trendów wytrzyma próbę czasu. Nazwać będzie go można za jakiś czas.
Nie ma się czym przejmować - ebeniści rokokowi też nie mieli pojęcia o tym, że robią meble rokokowe. Wtedy o sukcesie projektanta i stylu decydowało wpisanie na listę meblarzy królewskich, dzisiaj wystawa w prestiżowej galerii i występ w telewizji.

 

TABLICA CHRONOLOGICZNA HISTORII MEBLARSTWA

  INNE KRAJE FRANCJA ANGLIA AUSTRIA/NIEMCY AMERYKA
1000   ROMANIZM 1000-1200 ROMANIZM 1066-1170 ROMANIZM 1020-1250  
1140 GOTYK

GOTYK 1140-1500

     
1167          
1175     GOTYK 1170-1550    
1200       GOTYK 1220-1520  
1485     Henryk VII (1485-1509)    
1500     TUDOR    
1509   Ludwik XII (1498-1515) Henryk VIII (1509-1547)    
1515 RENESANS RENESANS
Franciszek I (1515-1547)
     
1520 Sacco di Roma 1527     RENESANS 1520-1650  
1547 Sobór Trydencki
1545-63
Henryk II (1547-1559)

Edward VI (1547-1553)

   
1553     Maria I (1553-1558)    
1558   Franciszek II (1559-1560) ELIZABETHAN
Elżbieta I (1558-1603)

   
1560   Karol IX (1560-1574)
Du Cerceau
1560
Hugues Sambin 1570
     
1574   Henryk III (1574-1589)      
1589   Henryk IV (1589-1610)      
1603     JACOBEAN 1600-1690
Jakuba I Stuart (1603-1625)
   
1610   LUDWIK XIII 1610-1643

Inigo Jones (1853-1652)    
1620 BAROK BAROK
Peter Rubens
(1577-1640)
  1620-1770 COLONIAL STYLE
1625     Karol I (1625-1649)   PILGRIM STYLE 1630-1690
1640 Republika wenecka
1645
LUDWIK XIV 1643-1715
     
1650  
COMMONWETLH - PURYTANIE
Oliver Cromwell (1649-1660)
   
1660   Pierre Golle (1620-1684)
Domenico Cucci (1635-1704)
André-Charles Boulle
(1642-1732)
RESTAURACJA
Karol II (1660-1685)
Pożar Londynu 1666
Christopher Wren
(1632-1723)

   
1685 Edykt z Fountainbelau
1685
  Jakub II (1685-1688)
Grinling Gibbons (1648-1721)
Gerrit Jensen
(dz. 1680-1715)
WILLIAM & MARY 1685-1725

  WILLIAM & MARY 1685-1725
1694     William II i Maria (1689-1702)
Daniel Marot (1661–1752)

   
1702     QUEEN ANNE 1702-1714
   
1714     Jerzego I (1714-1727)    
1715 ROKOKO REGENCJA Filipa (1715-1723)
Charles Cressent (1685-1768)
William Kent (1685-1748)
palladianizm
   
1723  

LUDWIK XV 1715-1774

   

QUEEN ANNE 1725-1750

1727   Jacques Dubois (1693-1763) Jerzy II (1727-1760)
   
1730   Juste Aurele Meissonier
(1695-1750)
  ROKOKO 1730/40-1770
Maria Teresa
1750    

CHIPPENDALE 1750-1805
Thomas Chippendale
(1718-1779)
Ince and Mayhew
Vile and Cobb

Gothic revival
Strawberry Hill
Horacego Walpole'a 1750

  CHIPPENDALE 1750-1780
Thomas Elfe
(w Ameryce od 1747)
Townsend-Goddard
1754   Gilles Joubert (1689–1775)
Roger Vandercruse
(1725-1799)
Jean-François Oeben
(1720-1763)
Louis Delanois (1731-92)
Rene Dubois (1737-1799)

Thomas Chippendale
1754 Gentleman and
Cabinet-Maker's Director

 

George Seddon (1727-1801)

   
1760 KLASYCYZM   Jerzy III (1760-1820)

ZOPF STIL 1760-1790  
1765  

Jean-Henri Riesener
(1734-1806)

Robert Adam
The Ruins of the Palace of Diocletian
1764
   
1770   Jacob and Honore
Georges Jacob (1739-1814)

ADAM 1770
Robert Adam
(1728-1792)
Works in Architecture of Robert
and James Adam
1773, 1779

KLASYCYZM 1770-1790
Józef II
 
1774   Ludwik XVI 1774-1792
Joseph Baumhauer (-1772)
David Roentgen
(1734-1807)
Jean Guillaume Beneman
(1750-1811)
Martin Carlin (1730-1785)
Antoine Gaudreau (1680-1746)
FEDERAL STYLE
1780-1830

1780


  HEPPLEWHITE 1780    
1785  


George Hepplewhite (-1786)
1788 The Cabinet-Maker
and Up-holsterer's Guide
 

ADAM STYLE
HEPPLEWHITE

1789 EMPIRE  

Thomas Shearer

 

Samuel MacIntyre
(1757-1811)

1790   F.H.G. Jacob-Desmalter
(1770-1841)
SHERATON 1790
Thomas Sheraton (1751-1806)
The Cabinet-Maker and Upholsterer's
Drawing-Book 1791
   
1795   DYREKTORIAT 1795
Charles Percier (1764-1838)
Pier Fontaine (1762-1853)
    Duncan Phyfe (1768-1854)
Charles Honoré Lannuier
(1779-1819)
1799


KONSULAT 1799-1804 Gillow Furniture (dz. 1760-1810)    
1800   Italianate 1802
Cronkhill
     
           
1804   EMPIRE 1804
Napoleon I 1804-1815
George Smith (1786-1828)
A Collection of Designs for Household
Furniture and Interior Decoration 1804
   
1805       EMPIRE 1805-1815  
1810



 

REGENCY
Thomas Hope (1769-1830)

 

 

1811     Regencja 1811-1820    
1815   RESTAURACJA 1815
Ludwik XVIII 1814-1824
Jennens and Bettridge
(1815-1864)
BIEDERMEIER
1815-48
Joseph U. Danhauser
(1780-1829)
EMPIRE 1820
1820
 

Jerzy IV (1820-1830)

  GREEK REVIVAL
1820-1860
1824   Karol X 1824-1830     Lambert Hitchcock
(1795-1852)
1830 HISTORYZMY LUDWIK FILIP 1830-1848
II Republika

Wilhelm IV 1830-1837
Neo-gotyk 1830-1900
  I neo-gotyk 1830-1860
1837     Wiktoria (1837-1901)
Government Schools of Design 1837
Neo-gotyk PÓŹNY KLASYCYZM 1835-1850
Pillar and Scroll
Chauncey Jerome

(1793–1868)
1840    

Westminster 1840
Augustus Pugin 1812 - 1852
True Principles of Pointed
or Christian Architecture 1842

  I neo-renesans 1840-1890
Neo-romanizm 1840-1890
Neo-rokoko 1840-1870
John Henry Belter
(1804-1863)
1848   Napoleon III 1848-1870
Neo-rokoko
Neo-renesans
VICTORIAN DECADENCE
Neo-rokoko
Neo-renesans

Osborne House 1851
   
1850     John Ruskin (1819-1900)
The Seven Lamps of Architecture
The Stones of Venice
STYL STARONIEMIECKI
1850-1910
 
1851     Great Exhibition Cristal Palace    
1852   II EMPIRE 1852-1870
Neo-barok
     
1853     Pierwsza linia japońska 1853   Italianate
Litchfield Villa 1854
1856     Owen Jones
The Grammar of Ornament 1856
   
1860         II neo-gotyk 1860-1890
1861 ESTETYZM   Morris & Co. 1861
William Morris 1834-1896
  ESTETYZM 1860-1890
Japonizm estetyzmu oddziaływał
na styl bungalow firmy Green
1862     Christopher Dresser
The Art of Decorative Design 1862
The Oriental Courts
   
1867     ART FURNITURE
Charles Locke Eastlake
(1836–1906)
Hints on Household Taste in Furniture,
Upholstery, and Other Details 1868
  Carpenter Gothic 1865

1870   III Republika 1870   Cesarstwo 1871
Neo-romanizm
EASTLAKE STYLE 1870-1890
Shakers 1870
      Christopher Dresser
Principles of Design 1873
   
1883     Arthur Mackmurdo 1883
okładka do City Churches Wrena
Ernest Gimson 1864-1919
  Queen Anne Revival
Shingle Style

Colonial revival 1880-1630
1885 ARTS & CRAFTS   WYSTAWA SZTUKI JAPOŃSKIEJ
W KNIGHTSBRIDGE
   
1888     ARTS & CRAFTS 1888
Charles Voysey
Charles R. Mackintosh
Hugh Baillie Scott

Ashbee
Guild and School of Handicraft 1888
  Neo-barok 1885-1914
1890     Glasgow School 1890-1910
Avantgarde Furniture
Mackmurdo, Voysey
  II neo-renesans 1890-1917
1894     Arthur Mackmurdo
Aubrey Beardsley 1892-95
  MISSION STYLE 1894
1895 ART NOUVEAU ART NOUVEAU
Maison de l'Art Nouveau
Samuel Bing 1895
     
1897 Stockholm Exhibition
Svenska Slöjdföreningen
    Wiener Sezession 1897

The Arts & Crafts
Society
1897
1900   Towarzystwo Artystów
Dekoratorów 1900
Charles R. Mackintosh   Prairie School 1900
1901 Polska Sztuka
Stosowana
1901
 

Edward VII 1901-1910

  The Craftsman 1901
1902     1902 kolonia w Camden  
1903       Wiener Werkstatten
1903-1920
        ART-DECO 1905
1907 ART-DECO     WERKBUND 1907
1910     Jerzy V 1910-1936 Josef Hoffmann - Kubus CRAFTSMAN 1910-1925
1913 Warsztaty
Krakowskie
1913
       
1917 DE STIJL 1917        
1919       Bauhaus 1919  
1920   Paul Follot
Jacques Emile Ruhlman
    Egyptian revival 1920
1925 MODERNIZM Pawilon l'Esprit Nouveau   Breuer 1925 ART-DECO 1925
Eliel Saarinen
1926 Ład 1926     BAUHAUS 1926  
1927       Eileen Gray E.1027
Mies van der Rohe 1927
 
1928       Chrysler Building 1928
1929   Le Corbusier LC-line 1929   Barcelona Chair STREAMLINE 1930
1930 SKANDYNAWIA
Swedish Modern
       
  Alvar Aalto
(1898-1976)
  Gerald Summers (1899-1967)
Makers of Simple Furniture 1932
   
1942 Danish Modern   Utility Furniture 1942   Eero Saarinen (1910-1961)
Charles Eames (1912-1978)
1950

Finn Juhl
(1912-1989)

       
1954 Wystawa SCANDINAVIAN DESIGN w USA 1954-1957      
1954 Compasso d'Oro       George Nelson 1956
1965 Studio 65 Turyn
Roberto Matta 1966
Eero Aarnio
1968
  POP-ART    
1970         MINIMALIZM
  POSTMODERNIZM       Donald Judd (1928-1994)
Luis Barragán (1902-1988)
1981 Memphis        
2000         TRANSITIONAL
  INNE KRAJE FRANCJA ANGLIA AUSTRIA/NIEMCY USA

 

EPOKI "DREWNIANE"

Jednym z kryteriów podziału w historii meblarstwa jest dominujący rodzaj używanego w różnych epokach drewna. Gatunek drewna, jego pochodzenie, kolor, usłojenie, faktura, połysk, twardość, podatność na obróbkę to czynniki wpływające na wygląd mebla, ale wiele mówiące również o estetycznych preferencjach epoki, a także o samej epoce, dostępności materiałów na rynkach miejscowych, zasięgu handlu morskiego i możliwościach importowania gatunków drewna egzotycznego.

DĄB

ORZECH

MAHOŃ

SATYNOWIEC

PALISANDER

SYKAMORA

KLON

HEBAN

EPOKA DĘBU -1600

Epoka dębu trwała przez całe średniowiecze i renesans aż do wyparcia tego gatunku przez orzech na początku XVII wieku. Dąb był najpopularniejszym gatunkiem gotyku, a dębowe deski służące do wykładania ścian importowano do Europy północnej od XIV wieku. Dąb ceniono ze względu na jego ogromną trwałość i odporność na grzyby i robactwo. Jest jednak bardzo trudny w obróbce, długo schnie i nawet po wyschnięciu ma tendencje do odkształceń. Właśnie ze względu na trudność obróbki meble dębowe zdobione są zwykle tylko płytką dekoracją snycerską. Z upływem czasu drewno dębowe szlachetnieje zmieniając nieco kolor na bardziej wyrazisty.
Dąb przeżył swój renesans pod koniec XIX wieku, gdy w ramach nurtów historyzujących nawiązywano do tradycji prostego i funkcjonalnego meblarstwa okresu kolonialnego.

EPOKA ORZECHA 1600 - 1730

W meblarstwie epoka dominacji orzecha trwała od 1660 - 1730 r. obejmując style Restauracji (angielskiej), William & Mary i Queen Anne, czyli epokę baroku. Wraz z mahoniem orzech był podstawowym drewnem używanym w XVIII wieku i często zastępował importowany, droższy mahoń. Orzech jest drewnem mocnym, twardym i odpornym, ale lżejszym od dębu i łatwiejszym w obróbce, dlatego umożliwiał produkcję mebli o znacznie bogatszej wyprawie snycerskiej. Opanowanie umiejętności tarcia cienkich desek umożliwiło wykonywanie pokrywanych orzechem mebli o konstrukcji dębowej.

EPOKA MAHONIU 1700 - 1800

Mahoń znany był w Europie od czasów hiszpańskich wypraw geograficznych, jego ojczyzną jest Honduras, ale zastosowanie mają również gatunki o bardzo różniących się właściwościach pochodzące z południowej i centralnej Ameryki i z Afryki. Największą popularność mahoń zdobył w XVIII wieku, w czasach rokoka i klasycyzmu stając się podstawowym materiałem mebli projektowanych przez Chippendale'a i Sheratona. Od 1750 r. wyparł orzech w meblach najwyższej jakości. Był szeroko stosowany również w epoce empiru europejskiego i amerykańskiego a także do wyrobu mebli wiktoriańskich. Ze względu na wysoką cenę najczęściej stosowany był w postaci fornirów.

EPOKA SATYNOWCA 1750 - 1800

Satynowiec (drzewo atłasowe, drzewo satynowe) to ulubiony materiał epoki Ludwika XV (rokoko) i Ludwika XVI (klasycyzm), stosowany przez takich projektantów jak Chippendale, Adam, Sheraton w postaci fornirów i inkrustacji. Hepplewhite używał satynowca jako tła do polichromowanych medalionów. Wiek satynowca trwał od 1765 - 1800 r., gdy w technice meblarskiej dominowały delikatne w kolorystyce i fakturze forniry.

HEBAN i EBENIŚCI

W XVII wieku najwyższej jakości meble produkowano w Antwerpii, a wielu najlepszych meblarzy paryskich pochodziło z Niderlandów. Stąd również wywodzili się meblarze sprowadzeni do Anglii w epoce Williama & Mary. Producenci mebli dzielili się wg ścisłych zasad cechowych. Zwykli stolarze wytwarzali tanie meble z miejscowych gatunków drewna, elita natomiast produkowała wymagające najwyższych kwalifikacji meble pokrywane fornirami z drewna egzotycznego. W połowie XVII wieku jednym z najcenniejszych gatunków był heban i od niego powstała nazwa "ebenistów", czyli meblarzy produkujących meble pokrywane cienkimi fornirami.
Heban ma głeboki, czarny kolor, jest twardy, ciężki, odporny i bardzo drogi (jako substytutu używa się barwionej gruszy). Pochodzi z Afryki, ale jego odmiany w odcieniu brązowym rosną również na Mauritiusie i Ceylonie. Heban jest jedynym gatunkiem drewna cięższego od wody, a dzięki wyjątkowej zwartości można z niego produkować forniry o grubości poniżej 0,1 mm (oczywiście we współczesnych technologiach obróbki).

 

EPOKI I GATUNKI DREWNA
EPOKA GATUNKI DREWNA
Gotyk, Renesans,
Style kolonialne
XVII w.
Podstawowe: dąb; klon lub orzesznik na części toczone, 
Uzupełniające: sosna, jesion, klon, orzesznik
Barok
William and Mary
1690-1725
Podstawowe: orzech lub klon. 
Uzupełniające: sosna lub others.
Queen Anne 1725-1750 Podstawowe: orzech; also klon, wiśnia, lub, later, mahoń
Uzupełniające klon, sosna, jesion, cedar, buk, tulipanowiec
Rokoko
Chippendale
1750-1780
Podstawowe: mahoń; czasami orzech, klon, lub wiśnia
Uzupełniające: klon, sosna, jesion, cedar, buk, tulipanowiec
Klasycyzm
Federal
1780-1820
Podstawowe: mahoń; satynowiec lub inne kontrastowe forniry
Uzupełniające: sosna
Empire 1815-1840 Podstawowe: palisander lub mahoń, klon, sosna, brzoza i inne gatunki miejscowe 
Uzupełniające: sosna jako standard
Country/Shaker 1690-1900 sosna, klon lub miejscowe drzewa owocowe
Windsor 1730-1830 sosna, klon, orzesznik, jesion, brzoza
Gothic Revival 1840-1880 orzech, także mahoń, palisander, wiśnia lub dąb
Rococo Revival 1840-70 mahoń lub palisander; także orzech na meble tańsze
Renaissance Revival 1850-1880 orzech; także jesion lub sosna na meble tańsze
Eastlake 1870-1890 dąb, orzech, wiśnia lub klon

Colonial Revival 1890-1925

dąb lub mahoń i orzech

Art Nouveau 1895-1910

dąb do produkcji masowej; mahoń, palisander, klon dla mebli jednostkowych

Mission/Arts&Crafts 1900-1925

dąb

Art Deco 1925-1945

sosna lub klon; w meblach droższych mahoń, orzech i gatunki egzotyczne. Materiały uzupełniające: metal i szkło.

 

PODSTAWOWE RODZAJE MEBLI

Ogromną ilość odmian mebli można podzielić według dwóch kryteriów: meble "dla ludzi" i meble "dla przedmiotów". Forma mebli, ich proporcje, wyposażenie, sposób wykończenia i zdobnictwo zależą od tego, czy mebel służy do pracy, wypoczynku czy do reprezentacji.
Z meblami dla ludzi wchodzimy w bezpośredni kontakt i służą one podpieraniu ludzkiego ciała w różnych pozycjach: półsiedzącej, siedzącej, kucznej, klęczącej, półleżącej i leżącej. Meble dla przedmiotów służą do ich przechowywania, ekspozycji i szeroko rozumianej obróbki.
Tabela przedstawia podstawowe rodzaje mebli, jakie pojawiły się w historii meblarstwa.

Stołek - najprostszy mebel do siedzenia, używany również jako podnóżek Stołek bambusowy - Chiny Stołek Weissenhof - stelaż z giętej ruty stalowej
Stołek "scytyjski" z kowadłem do klepania kosy Stołek mleczarki - jednonożny, przywiązywany Stołki barowe - bez i z oparciem
Klismos - starożytne krzesło greckie Krzesło kurulne - Rzym Krzesło kurulne z oparciem
Diphros - składany stołek grecki (-460 pne) najczęściej z toczonymi nogami i skórzanym siedziskiem Stabelle - krzesło z czterema nogami mocowanymi na "jaskółczy ogon" w listwach pod siedzeniem. Płyta oparcia przechodzi przez wycięcia w siedzeniu i jest od spodu klinowana. Krzesło

Krzesło z podłokietnikiami

Krzesło Windsor Krzesło na biegunach
Krzesło Breuera na stelażu z giętych rur stalowych Krzesło narożnikowe Krzesło biurowe
Tete-a-tete /love-seat/ Fotel tortur Krzesło - klozet pani de Pompadour

Bergere - fotel tapicerowany z widoczną , często bogato zdobioną konstrukcją drewnianą Fotel klubowy Fotel "beanbag"
Lektyka Kosz plażowy Ławka
 
Stalle gotyckie Klęcznik  

Sofa/kanapa - elegancki, tapicerowany mebel do siedzenia dla kilku osób, o drewnianej konstrukcji, bogatej dekoracji snycerskiej z oparciem i podłokietnikami Otomana - kanapa z zaokąglonymi oparciami bocznymi Szezlong - tapicerowane krzesło z długim siedziskiem podpierającym nogi
 
Chesterfield Sofa - mebel o charakterystycznej formie i wzorze tapicerki zaprojektowany przez Adama dla ksi ęcia Chesterfield Kresło z Guldhoj (Dania)  


Meridienne - odmiana szezlonga Duchesse brisée - odmiana szezlonga składającego się z krzesła i długiego podnóżka o wysokości siedziska Fainting couch - rodzaj szezlonga z oparciem podwyższonym z jednej strony




Rekamiera - leżanka popularna w czasach empiru Otoman - tapicerowane siedzisko lub ławka bez oparcia używane jako stołek lub podnóżek

Zafu (okrągła) i Zabuton (kwadratowa) - japońsko-chińska poduszki do medytacji w pozycji siedzącej



Divan - mebel perskiego pochodzenia, materac na stelażu Łoże z baldachimem Charpai - indyjskie łóżko plecione
Kredens - jedno- lub dwupoziomowy mebel do przechowywania zastawy stołowej i przygotowywania posiłków do serwisu /sideboard, credenza/

Stollenschrank - holenderski/flamandzki poprzednik kredensu z XVI w.

Badminton Cabinet - florencki mebel wykonany dla angielskiego księcia. Najdroższy antyk na świecie.


Bonheur du jour - małe damskie biurko z lub bez nadstawki wprowadzone ok. 1760 r. Stipo a bambocci - dekorowany figurkami Bambocci sekretarzyk zamykany podnoszonym blatem Pulpit - mebel do czytania i pisania w pozycji stojącej

Stationery cabinet - szafa aktowa na dokumenty
współcześnie mebel biurowy
Kabinet - ogólna nazwa skrzyniowych mebli o różnym przeznaczeniu Sekretera


Biblioteka John Evelyn's cabinet - przenośny mebell skrzyniowy z wieloma przegórdkami i szufladami, produkowany dla podróznych odbywających podróże edukacyjne Grand Tour Cellaret - samodzielna szafka lub część większego mebla wydzielona do przechowywania butelek z winem


Kufer - skrzynia do przechowywania garderoby itp. Cassone - włoska, boogato dekorowana skrzynia najczęściej przekazywana w prezencie ślubnym Komoda - niski mebel skrzyniowy bez nóg lub na krótkichnogach z kilkoma szerokimi szufladami



Encoignure - różnej wysokości mebel skrzyniowy narożnikowy Vertiko - mebel z czasów niemieckich Założycieli, z podwójnymi drzwiami, szufladą i płaskim wierzchem. Wysoka komoda. Popularna w czasach Ludwika FIlipa Tansu - japońska komoda

Garderoba / Armoire / Szafa - zamknięta drzwiami szafa ubraniowa Szyfoniera - wieloszufladowa szafa na bieliznę Szyforoba - połączenie szafy na długą odzież z komodą na bieliznę




Lowboy - mały stolik z jednym lub dwoma rzędami szuflad. Highboy / Tallboy - mebel łączący komodę z szyfonierą Dresser - lowboy lub komoda w sypialni
Biurko cylindryczne Biurko klapowe /secrétaire a abattant /  
Biurko rokokowe, 1745 Biurko weneckie - 1760 Kuferek na biżuterię Marii Antoniny, 1770


Demi-lune commode Szafka nocna - mały stoli lub komódka z szufladą i drzwiczkami stojąca przy łóżku. Dawniej mieściła nocnik. Witryna - przeszklona szafa ekspozycyjna


Curio - witryna szklana o metalowej lub drewnianej konstrukcji do ekspozycju przedmiotów o wspólnej tematyce Etażerka - zestaw spiętrzonych półek przeznaczonych do ekspozycji przedmiotów (na zjęciu mebel japoński) Psyche - obrotowe lustro z poziomą osią obrotu

Mensa - stół w rzymskim triclinium Etażerka art-deco Szafa fasadowa - renesansowa szafa o architektonicznym opracowaniu frontu
Szafa frankfurcka - dwudrzwiona niemiecka szafa barokowa Gueridon - mały, najczęściej okrągły stolik pomocniczy

Hamburger Schapp - duża, dwudrzwiowa niemiecka szafa barokowa

Biurko kolbuszowskie Żardiniera - ozdobny stolik z pojemnikiem na rośliny Poudreuse - mała toaletka
Stolik szachowy lectus/kline - antyczne łóżko Triclinium - zestaw trzech łóżek biesiadnych ustawionych wokół stołu; także antyczna jadalnia
Great Bed of Ware Stibadium - późnorzymska wersja triclinium składająca się z wielu łóżek otaczających półokrągły stół biesiadny Sigma - półokrągła leżanka spełniająca podobną funkcję co stibadium
Sekretarzyk typu Vargueno Empirowe biurko z biblioteką, Phye, 1815-20 Mnisia ława
Kabinet, 1710 Casket- szkatułka na biżuterię, 1680 Cassone, Włochy, 1460
Krzesło Glastonbury Krzesło gotyckie Krzesło toczone
Krzesło Wainscot /krzesło panelowe/ popularne w Anglii w XVII w. i w meblarstwie kolonialnym   Skrzynia gotycka XVI w.
Skrzynia gotycka, XV w. Rzymska kline /lectus/, 150 r. Sekretarzyk rokokowy /bonheur-du-jour/, Carlin, 1768
Biurko rokokowe, Joubert, 1759 Biurko barokowe, Alexandre-Jean Oppenordt, 1685  
Encoignure, vanRisenburgh,1745-49 Komoda barokowa, Boulle, 1710-32 Komoda późnobarokowa, Crescent, 1745
Komoda klasycystyczna, Weisweiler, 1790 Lektyka rzymska - rekonstrukcja Stół przyścienny barokowy, Ludwik XIV
Toaletka /dressing table/, Queen Anne (barok angielski) Stół składany, Queen Anne (barok angielski) Stół klasycystyczny z motywami egipskimi, 1775-80
Stół wczesnobarokowy, Gole, 1653-60 Stół jakubiański (angielski renesans), XVII w. Stół rokokowy Ludwik XV
Stół "mechaniczny" Oebena, 1761-63 (określenie "mechaniczny" oznacza, że np. przy wyciąganiu szuflady blat podnosi ukryta sprężyna itp. udogodnienia) Stół w stylu Queen Anne (barok)
Stół renesansowy Stół w stylu William & Mary (wczesy barok) Etruski tron marmurowy
Tron bizantyjski Rzymski tron marmurowy Rzymski tron marmurowy - rekonstrukcja

 

 


Skrzynie

 

*/ Literatura jest ogromna, ale pozycji fachowych jest niewiele, m.in.:
Frederick Litchfield: Illustrated History of Furniture: From the Earliest to the Present Time, 1893
Esther Singleton: Furniture, 1911
Andre Saglio: French Furniture, 1913
Harold Donaldson Eberlein/Abbot McClure: The Practical Book Of Period Furniture, 1914
Joseph Aronson: The Encyclopedia Of Furniture, 1965
Izydor Grzeluk: Słownik terminologiczny mebli, PWN 2000
Anna Kostrzyńska-Miłosz, Polskie meble 1918-1939, Warszawa 2005