Uprzedzam lojalnie, że informacje i interpretacje przedstawiane w tej witrynie są często sprzeczne z wiedzą rozpowszechnianą i egzekwowaną w szkołach, na uczelniach i na salonach formatowanych przez dominującą ideologię antykultury. Osoby odwiedzające tę witrynę w ramach przygotowań do różnego typu egzaminów z historii sztuki i kultury powinny wiedzieć, że nie ma obecnie zapotrzebowania na niezależne myślenie, rośnie natomiast popyt na powtarzanie poprawnych banałów.
Celem tej witryny jest przedstawienie faktów w kontekście umożliwiającym ich samodzielną interpretację. Ten społeczny, historyczny i kulturowy kontekst sztuki przedstawiony jest szerzej w historii kultury. Radzę od niej zacząć.
zbiór reprodukcji dzieł stanowiących kanon wiedzy o sztuce z krótkimi opisami i wyjaśnieniami. Proszę traktować ten zbiór jako wstęp do rozszerzonych opracowań dostępnych na stronach tematycznych.
historia malarstwa zatoczyła krąg od malowideł w prehistorycznych jaskiniach graweckich i magdaleńskich aż do malowideł w jaskiniach współczesnych przejść podziemnych.
rzeźba jest najstarszą dziedziną sztuki. Pierwsze świadomie tworzone dzieła artystyczne pochodzą sprzed ok. 30 tysięcy lat, ale epokę pierwszych cywilizacji zdominowała architektura.
całe zachodnie malarstwo tablicowe wywodzi się bezpośrednio ze sztuki pisania ikony bizantyjskiej i powróciło do swych źródeł w wielu nurtach awangardowej sztuki nowoczesnej i współczesnej.
architekura jest sztuką szczególną, ponieważ szeroko rozumianej funkcji użytkowej nadaje symboliczną formę estetyczną. Problemem architektury współczesnej jest to, że estetyczna forma niczego już nie symbolizuje.
wyroby złotnicze pochodzące z czasów tzw. Starej Europy to najwyższa półka sztuki designerskiej, ale historia designu zaczyna się od czasów, gdy designerzy zaczęli podpisywać swoje dzieła.
pochodzące sprzed trzech i pół tysiąca lat łóżka egipskich faraonów i to, czego używali oni zamiast poduszek mówią więcej o egipskiej kulturze, niż piramidy.
nie wiadomo dokładnie, kiedy ubiór służący ochronie ludzkiego ciała stał się strojem - symbolem ludzkiego ducha. W każdym razie im bardziej symbolizował, tym mniej chronił.
fotografia zwolniła malarstwo z obowiązku dokumentowania rzeczywistości, czym skłoniła artystów do rewizji pojęcia realizmu, ale status sztuki chciała osiągnąć naśladując malarstwo.
w dziele filmowym ważne jest nie to, co film pokazuje, ale to, co z niego wycięto i jak posklejano w całość strzępy rzeczywistości. Dzięki temu tysiącletnią historię można opowiedzieć w ciągu godziny.
muzyka jest sztuką abstrakcyjną. Niczego nie przedstawia, niczego nie ilustruje, a mimo to istnieje zadziwiająca spójność muzyki i innych dziedzin sztuki we wszystkich epokach.
mitologia grecka to - obok Starego i Nowego Testamentu - źródło pra-tematów wypełniających zbiorową wyobraźnię europejskiej kultury i konstruujących świat jej sztuki.
sztuka szuka odpowiedzi na te same pytania, co filozofia, chociaż używa innego języka. W XIX wieku i filozofia i sztuka zrezygnowały ze zrozumienia świata po to, żeby go zmieniać.